rotating celestial elements

Waardoor draaien hemellichamen

Hemellichamen zijn geboren met een rotatie. Wat betekent dat?

9 juli 2012

Alle hemellichamen draaien doordat ze ontstaan zijn in een rotatie. Zoals natuurkundigen zeggen: de materie waaruit ze zijn gevormd, heeft van meet af aan al een ‘hoeveelheid draaibeweging’, ook wel het impulsmoment genoemd.

Planeten, sterren en stelsels zijn ontstaan toen grote gaswolken zich samenpakten. Dat kan ook zonder draaiing – als de gaswolk van begin af aan in rust is. Maar in de praktijk ontstaat die draaiing altijd vanzelf, want de gaswolk is niet helemaal homogeen.

Sommige gebieden zijn dichter dan andere en hebben dus iets meer zwaartekracht. Deze gebieden beïnvloeden de rest van de wolk en trekken hem steeds iets schever naarmate hij zich meer samenpakt. Die beweging brengt de rotatie van de gaswolk op gang.

Het impulsmoment blijft bewaard tijdens de verdichting van de wolk. Daardoor draait de wolk steeds sneller naarmate hij zich samenpakt. Deze rotatie wordt doorgaans niet afgeremd, waardoor sterren, planeten en sterrenstelsels hun hele leven lang kunnen blijven draaien. Er zijn echter uitzonderingen, want getijdekrachten kunnen de rotatie wel remmen. Dat zie je ook op de maan.

Hemellichamen draaien vanaf het begin

Planeten, sterren en stelsels ontstaan doordat grote gaswolken zich samenpakken en daarbij gaan draaien.

1. Alle hemellichamen ontstaan uit een wolk van gas, en op sommige plekken zit meer materie dan op andere.

2. Als de wolk zich samenpakt, wijken de materiedichte plekken uit, waardoor de wolk begint te draaien.

3. Naarmate de wolk zich verdicht, gaat hij steeds sneller draaien. En omdat niets deze beweging afremt, gaat de rotatie door.