uran glas

Uranium: een heetgebakerd element

Uranium is vooral bekend van kernreactoren en atoombommen, maar het element kent nog vele andere toepassingen.

18 december 2014 door Lars Thomas en Anders Bruun

Naam: uranium of uraan – naar de planeet Uranus Atoomnummer: 92 Scheikundig symbool: U

Uranium of uraan is een zilvergrijs metaal, en is vooral bekend als brandstof in kernreactoren en als grondstof voor de twee atoombommen die in de Tweede Wereldoorlog zijn gebruikt.

Een groot deel van de hitte in het binnenste van de aarde is afkomstig van het radioactieve verval van uraniumatomen. Maar aan de oppervlakte vormt uranium vanwege zijn radioactiviteit een probleem voor de meeste organismen.

In 1998 ontdekten Britse wetenschappers een mos dat op het afval van een verlaten uraniummijn in Cornwall groeit, en dat zonder moeite uraniumdeeltjes opneemt in zijn cellen. Het is niet bekend waarom het mos dat doet, en waardoor het er geen schade van ondervindt.

Lees meer over het periodiek systeem.

Waar wordt uranium voor gebruikt?

Uranium was tot halverwege de 20e eeuw vooral een bijproduct van de productie van onder meer radium, maar na de ontwikkeling van de atoombom en de wapenwedloop die daarop volgde, ontstond er een flinke uraniumindustrie.

Verschillende uraniumisotopen en -verbindingen werden vroeger voor bijvoorbeeld glas gebruikt, maar vandaag de dag worden ze vooral toegepast voor munitie, fotografische chemicaliën, röntgenstraling, enzovoort. Dankzij de hoge halfwaardetijd is uranium bovendien geschikt om de ouderdom van fossielen mee te bepalen.

Video: lichtgevend uraniumglas