Erik Verlinde Dark Matter

Erik Verlinde haalt donkere materie wetenschappelijk onderuit

Erik Verlinde heeft jarenlang hoogstaand rekenwerk verricht, en nu heeft de hoogleraar zijn vermoeden bevestigd gekregen: donkere materie bestaat niet.

8 november 2016 door Andrea Voigt

De zwaartekracht is geen kracht. Donkere materie is een illusie. Einstein en Newton zijn, met alle respect, achterhaald.

Het zijn niet zomaar wat claims die Erik Verlinde, hoogleraar theoretische natuurkunde aan de UvA, rondstrooit. Maar hij heeft dan ook jarenlang mind-boggling rekenwerk verricht, waarmee hij de nationale en internationale media haalde – tot de New York Times aan toe.

In een online gepubliceerd artikel op het webplatform Arxiv geeft Spinozaprijswinnaar Verlinde voor het eerst een wetenschappelijk aanvaardbare verklaring voor donkere materie. Of liever gezegd, hij legt uit waarom die niet bestaat.

Doorbraak van Erik Verlinde in een notendop

We dachten donkere materie nodig te hebben om te kunnen verklaren waarom sterrenstelsels bij elkaar blijven.

Die stelsels draaien met een noodvaart rond, en zouden daardoor eigenlijk uit elkaar moeten vliegen – maar dat gebeurt niet.

Daarom werd donkere materie geïntroduceerd als een massa die genoeg zwaartekracht oplevert om de stelsels toch in het gareel te houden.

Erik Verlindes inzicht: anders rekenen

Volgens Erik Verlinde kunnen we het echter heel goed stellen zonder donkere materie. De sleutel is de uitdijing van het heelal, en aan al het duizelingwekkende denkwerk ligt een inzicht ten grondslag dat verrassend eenvoudig is.

De uitdijing heeft te maken met volume, dat groeit met de derde macht van de straal. De gewone zwaartekracht heeft te maken met een boloppervlak vol informatie, dat groeit met het kwadraat van de straal, schreef Martijn van Calmthout in de Volkskrant. Heel simpel gezegd is het dus een kwestie van anders rekenen.

Zwaartekracht is … geen kracht maar informatie

Als in het heelal nu iets wordt verplaatst, een sterrenstelsel bijvoorbeeld, verandert de informatie van het hele heelal, stelt Verlinde.

Je kunt het zien als een druk die verschuift. In plaats van zwaartekracht heeft hij het dus, geheel in de tijdgeest, liever over informatie.

Bijval of boegeroep voor Erik Verlinde?

Nu het artikel is gepubliceerd, is het afwachten hoe de natuurkunde- en astronomiewereld erop reageert.

We zijn immers al jaren gewend aan donkere materie, en al heeft de intense zoektocht naar de aard ervan nog nooit iets opgeleverd, er is inmiddels heel wat geld in gaan zitten. Ook CERN zoekt er nog naarstig naar.

Nieuwe denkrichting vergt moed

De vraag is of we donkere materie zomaar los kunnen laten. ‘Het vereist moed om daar afstand van te doen,’ zei Erik Verlinde tegen Trouw.

Net zoals het ooit moed vergde om mee te gaan in de ideeën van Newton en Einstein.