kortste tijd

Natuurkundigen meten kortste tijdspanne ooit

Met behulp van heliumatomen en lasers zijn wetenschappers erin geslaagd een zeer korte tijdspanne te meten. Ze hopen computers er beter mee te kunnen maken.

16 november 2016 door Babak Arvanaghi

Een zeptoseconde.

Zo kort is de tijdspanne die onderzoekers van het Max Planck Institute of Quantum Optics en de Ludwig-Maximilians Universität in Duitsland gemeten hebben.

Dat is een biljoenste van een miljardste seconde, en daarmee het kortste tijdsinterval dat ooit gemeten is.

Einstein had gelijk

Met behulp van een nieuwe technologie waarmee ze dergelijke korte tijdspannes kunnen waarnemen, wisten de wetenschappers te observeren hoe een elektron zijn atoom verliet. Dit is het eerste bewijs dat Einsteins theorie over het foto-elektrisch effect steek houdt.

De onderzoekers richtten verschillende lasers op een heliumatoom. Als een foton (een lichtdeeltje) het atoom raakt, springt er een elektron uit, en dat effect hebben de wetenschappers nu gemeten.

Ze kozen voor heliumatomen omdat die twee elektronen hebben. Dat maakt het makkelijker te meten hoe het atoom op het foton reageert.

Resultaat leidt tot snellere computers

Het onderzoek levert kennis op over het gedrag van atomen op kwantummechanisch niveau, en het gedrag van elektronen die niet aan een atoom gebonden zijn.

Dit begrip kan uiteindelijk leiden tot betere kwantumcomputers. Die zijn krachtiger en een stuk geavanceerder dan de computer waarop je dit leest.