To sole

Klopt de wetenschap in Star Wars?

Lichtzwaarden, lasergevechten en dubbele zonsondergangen. Star Wars laat indrukwekkende werelden en gevechten zien. Maar hoe realistisch is al dat spektakel?

20 oktober 2015 door Niels Hansen en Babak Arvanaghi

De nieuwe Star Wars-film The Force Awakens komt in december uit en brengt weer fantastische nieuwe wapens, wezens en werelden. Maar klopt de wetenschap in de film? Wij nemen een aantal klassieke elementen uit Star Wars onder de loep.

Meer entertainment dan natuurkunde

De witte auto in het middeleeuwse drama Braveheart en de kogelgaten in Pulp Fiction voordat er is geschoten zijn klassieke blunders in films. Die heeft Star Wars ook, maar de zes films bevatten ook nog een ander soort fouten, namelijk fouten die George Lucas bewust heeft gemaakt. Want in zijn universum gaat entertainment boven de natuurwetten.

Ruimteschepen hellen niet over

In de films navigeren de ruimteschepen alsof het vliegtuigen zijn: ze hellen over als ze een bocht maken. In de ruimte hoeft dat niet, omdat er geen luchtweerstand is.

In de atmosfeer hellen vliegtuigen over om veranderingen in de luchtdruk te creëren en zodoende het vliegtuig te laten draaien. Ruimteschepen zouden meer draaien zoals een auto.

De ruimte is geluidloos

Als de strijd boven Endor wordt uitgevochten, vult het geluid van laserkanonnen, explosies en de motoren van ruimteschepen de bioscoopzaal. Maar in werkelijkheid zouden zulke gevechten geen geluid hebben gemaakt.

De ruimte is een vacuüm, waarin geluidsgolven zich niet kunnen verplaatsen. Geluidsgolven hebben moleculen nodig die kunnen botsen, want zo bewegen ze zich voort.

Kleine lichtzwaarden zijn er al

Het wapen van een Jedi is een lichtzwaard. Eigenlijk klopt die naam niet, want het blad bestaat uit plasma en niet uit licht. Als aan een gas voldoende energie wordt toegevoegd in de vorm van warmte, wordt het omgezet in plasma.

De techniek wordt al industrieel gebruikt in plasmamessen, die een vlam van 10.000 graden Celsius creëren die door een 15 centimeter dikke staalplaat kan snijden. Tot nu toe kan er echter alleen een kleine vlam worden gemaakt – een plasmavlam van circa 90 centimeter, zoals die van een lichtzwaard, is met de huidige stand van de techniek niet mogelijk.

Millennium Falcon vliegt te snel

Han Solo en Chewbacca vliegen met enorme snelheden door de ruimte. Dat komt door twee elementen: de snelheid van het licht en de hyperdrive.

De Millennium Falcon vliegt met de snelheid van het licht, maar dat is niet snel genoeg om een sterrenstelsel te kruisen. De Melkweg is bijvoorbeeld 100.000 lichtjaar breed. Daarom heeft het ruimteschip een hyperdrive aan boord, die de ruimte kan buigen en afstanden korter maakt.

Volgens de relativiteitstheorie van Einstein is het echter onmogelijk om de snelheid van het licht te bereiken. Bovendien is het bestaan van wormgaten, die nodig zijn voor de hyperdrive, nog niet aangetoond.

Meerdere zonnen zijn mogelijk

Niet alle natuurkunde in de film slaat de plank mis. Als Luke Skywalker op zijn thuisplaneet Tatooine naar de horizon kijkt, ziet hij bijvoorbeeld twee zonnen ondergaan.

Tot op heden hebben astronomen bijna 2000 planeten ontdekt die om andere sterren draaien dan de onze. Ongeveer 20 daarvan staan in een planetenstelsel met twee sterren. Op deze planeten zou je dus ook twee zonnen aan de hemel kunnen zien staan.

Een heuse flater

De Star Wars-films bevatten ook echte bloopers, fouten waar George Lucas geen erg in heeft gehad.

Een klassiek voorbeeld is de Storm Trooper die iets te dicht bij een deur komt: