To sole

Star Wars negeert de natuurwetten

Ruimteschepen razen sneller dan het licht door sterrenstelsels, maar dat kan helemaal niet. De technologie in het fictieve universum van Star Wars breekt met een aantal belangrijke principes van de natuurkunde.

12 december 2017 door Niels Hansen en Babak Arvanaghi

Deze week gaat de nieuwe Star Wars-film, The Last Jedi, in première, waarmee de serie er weer fantastische nieuwe wapens, wezens en werelden bij krijgt. Maar klopt het wetenschappelijk allemaal? Wij nemen een paar klassieke Star Wars-elementen onder de loep.

Meer entertainment dan natuurkunde

De witte auto in het middeleeuwse drama Braveheart en de kogelgaten in Pulp Fiction voordat er is geschoten zijn klassieke blunders in films. Die heeft Star Wars ook, maar de zes films bevatten ook nog een ander soort fouten, namelijk fouten die George Lucas bewust heeft gemaakt. Want in zijn universum gaat entertainment boven de natuurwetten.

Ruimteschepen hellen niet over

In de films navigeren de ruimteschepen alsof het vliegtuigen zijn: ze hellen over als ze een bocht maken. In de ruimte hoeft dat niet, omdat er geen luchtweerstand is.

In de atmosfeer hellen vliegtuigen over om veranderingen in de luchtdruk te creëren en zodoende het vliegtuig te laten draaien. Ruimteschepen zouden meer draaien zoals een auto.

De ruimte is geluidloos

Als de strijd boven Endor wordt uitgevochten, vult het geluid van laserkanonnen, explosies en de motoren van ruimteschepen de bioscoopzaal. Maar in werkelijkheid zouden zulke gevechten geen geluid hebben gemaakt.

De ruimte is een vacuüm, waarin geluidsgolven zich niet kunnen verplaatsen. Geluidsgolven hebben moleculen nodig die kunnen botsen, want zo bewegen ze zich voort.

Kleine lichtzwaarden zijn er al

Het wapen van een Jedi is een lichtzwaard. Eigenlijk klopt die naam niet, want het blad bestaat uit plasma en niet uit licht. Als aan een gas voldoende energie wordt toegevoegd in de vorm van warmte, wordt het omgezet in plasma.

GA OP ONTDEKKING IN HET HEELAL met een abonnement op Wetenschap in Beeld

De techniek wordt al industrieel gebruikt in plasmamessen, die een vlam van 10.000 graden Celsius creëren die door een 15 centimeter dikke staalplaat kan snijden. Tot nu toe kan er echter alleen een kleine vlam worden gemaakt – een plasmavlam van circa 90 centimeter, zoals die van een lichtzwaard, is met de huidige stand van de techniek niet mogelijk.

Millennium Falcon vliegt te snel

Han Solo en Chewbacca vliegen met enorme snelheden door de ruimte. Dat komt door twee elementen: de snelheid van het licht en de hyperdrive.

De Millennium Falcon vliegt met de snelheid van het licht, maar dat is niet snel genoeg om een sterrenstelsel te kruisen. De Melkweg is bijvoorbeeld 100.000 lichtjaar breed. Daarom heeft het ruimteschip een hyperdrive aan boord, die de ruimte kan buigen en afstanden korter maakt.

Volgens de relativiteitstheorie van Einstein is het echter onmogelijk om de snelheid van het licht te bereiken. Bovendien is het bestaan van wormgaten, die nodig zijn voor de hyperdrive, nog niet aangetoond.

Meerdere zonnen zijn mogelijk

Niet alle natuurkunde in de film slaat de plank mis. Als Luke Skywalker op zijn thuisplaneet Tatooine naar de horizon kijkt, ziet hij bijvoorbeeld twee zonnen ondergaan.

Ontvang meer nieuws uit de wereld van de wetenschap met de NIEUWSBRIEF van Wetenschap in Beeld.

Tot op heden zijn er ruim 3500 planeten ontdekt die om een andere ster draaien dan de zon. Ongeveer 20 daarvan bevinden zich in een dubbelstelsel – een planetenstelsel met twee sterren. Op die planeten zie je dus twee zonnen aan de hemel.

Een heuse flater

De Star Wars-films bevatten ook echte bloopers, fouten waar George Lucas geen erg in heeft gehad.

Een klassiek voorbeeld is de Storm Trooper die iets te dicht bij een deur komt: