Jord

Hoe meet je koolstof 14?

Hoe werkt koolstof 14-datering, en hoe betrouwbaar is de uitkomst?

21 augustus 2014

Alle levende wezens nemen hun leven lang koolstof 14 op. Dit proces houdt op als een organisme doodgaat. Door nu de hoeveelheid koolstof 14 te meten die in een organisme is achtergebleven, valt de ouderdom ervan te berekenen. Zo kunnen wetenschappers de ouderdom van dieren en planten tot 50.000 jaar terug bepalen.

Wat is koolstof 14?

Koolstof 14 is een radioactieve stof die in de atmosfeer gevormd wordt als koolstof getroffen wordt door straling vanuit de ruimte. De radioactieve koolstof wordt in de biologische cyclus op aarde door alle planten, dieren en mensen opgenomen. Zodra een organisme sterft, begint de koolstof 14 te vervallen – dat wil zeggen dat er steeds minder van overblijft.

Na 5730 jaar is nog maar de helft van de koolstof 14 over. Na 11.460 jaar – twee halveringstijden – resteert er slechts een kwart van de oorspronkelijke hoeveelheid koolstof.

De meetmethode is niet heel nauwkeurig, want het koolstof 14-gehalte in de atmosfeer varieert van jaar tot jaar door veranderingen in het magnetisch veld van de zon en aarde. De foutmarge van de datering hangt af van de ouderdom van het monster en is +/- 40 jaar bij monsters uit de middeleeuwen en +/- 100 jaar bij monsters uit de steentijd.

De koolstof 14-methode

Door de koolstof 14-rest in een oud monster te meten en te vergelijken met het gehalte in een huidig monster is de ouderdom van het organisme te berekenen.