LHC Atlas

Deeltjesversneller LHC vestigt nieuw record

De LHC, de deeltjesversneller van CERN, heeft een record gevestigd door protonen bij maar liefst 13 TeV op elkaar te laten botsen, waarbij er hopelijk nieuwe, onbekende deeltjes ontstaan. Wellicht kunnen we er zo achterkomen wat donkere materie is.

22 mei 2015 door Anne Lykke

De deeltjesversneller Large Hadron Collider, LHC, is sinds 2013 extra versterkt om de enorme krachten te kunnen weerstaan die optreden als protonen tot bijna de lichtsnelheid worden opgejaagd.

Nu hebben natuurkundigen voor het eerst de energie tot 13 tera-elektronvolt (TeV) opgeschroefd – en met succes. Uit de test blijkt dat de versneller bestand is tegen zo'n enorme hoeveelheid energie, en dat alle veiligheidssystemen functioneren.

De test moest laten zien of verdwaalde deeltjes uit de stralen op de juiste manier geabsorbeerd worden. Gebeurt dit niet, dan kunnen de detectoren en magneten van de LCH kapot gaan.

Elke protonenstraal heeft een energie van 6,5 TeV. Dit resulteert bij een botsing in 13 TeV.

De tests gaan de komende dagen door. De wetenschappers van CERN zullen het energieniveau van 13 TeV een paar uur lang handhaven om de duurzaamheid van de versneller te testen. In juni beginnen volgens plan de metingen van de deeltjesbotsingen.

LHC zoekt donkere materie

Toen de LCH in 2012 het Higgs-deeltje ontdekte, was de botsingsenergie ongeveer 8 TeV. Met het hogere energieniveau hopen de natuurkundigen nieuwe, nog onbekende deeltjes te vinden.

Deze keer zijn ze op zoek naar de donkere materie van het heelal, die – wellicht – uit zogeheten supersymmetrische deeltjes of WIMPs bestaat.

Lees meer over supersymmetrie in ons artikel: