Zeeolifanten meten watertemperatuur

Zeedieren met sensoren tekenen 3D-weerkaarten van de oceanen

1 september 2009

Zeeleeuwen, haaien, zeeolifanten en andere grote zeedieren leggen kilometers af. Ze kunnen onderzoekers best een handje helpen met gegevens verzamelen, vinden oceanograaf Yi Chao van het Jet Propulsion Lab van de NASA en zeebioloog Dan Costa van de Universiteit van Californië in Los Angeles. Ze rusten zeedieren uit met sensoren, waarmee o.a. de temperatuur en het zoutgehalte van zeewater worden gemeten. Met de nauwkeurige metingen kunnen onderzoekers gedetailleerde 3D-modellen van een zeegebied maken. Zo hebben ze een gedetailleerd temperatuurprofiel van het noorden van de Stille Oceaan kunnen maken, op basis van duizenden, door zeven zeeolifanten verzamelde gegevens. Zeeën en oceanen bevatten zeker zo veel habitats als het land. Op de 3D-kaarten kunnen onderzoekers zien waar die liggen. De zeeroofdieren weten precies de dynamische delen van de wereldzeeën, waar zeestromingen bij elkaar komen, te vinden, omdat daar vaak voedsel is. Met de nieuwe kaarten kunnen de onderzoekers zien hoe deze gebieden worden beïnvloed door factoren zoals klimaatveranderingen. En het gedrag van de zeedieren wordt meteen in kaart gebracht.