lichtgevende wolken

Waardoor geven wolken 's nachts licht?

Hoe kunnen wolken aan de nachtelijke hemel oplichten als de zon allang onder is?

5 november 2015

Oplichtende wolken aan de nachtelijke hemel

De nachtelijke wolken lijken licht te geven als de zon er nog op schijnt.

Dat kan ook na zonsondergang het geval zijn, maar alleen als de wolken zich op circa 83 kilometer hoogte bevinden, bijna in de ruimte, in het deel van de dampkring dat we de mesosfeer noemen. Ter vergelijking: gewone wolken bevinden zich op maximaal 13 kilometer hoogte.

In 1883 barstte de Indonesische vulkaan Krakatau uit, en in de jaren daarna kwamen er vaak lichte wolken voor boven grote steden als Londen. Onderzoekers dachten dat de wolken het resultaat waren van de miljarden tonnen stof en chemicaliën die de vulkaan de lucht in had gestuurd.

Oplichtende wolken hangen samen met methaan

Maar ook nadat andere effecten van de uitbarsting waren weggeëbd, bleven de wolken hangen en hebben ze zich zelfs verspreid. Een satelliet van de VS onderzocht het verschijnsel in 2007, en nu denken onderzoekers dat de nachtwolken bestaan uit piepkleine ijskristallen die zich afzetten op de stofdeeltjes die meteorieten in de mesosfeer hebben achtergelaten.

De wolken zijn waarschijnlijk eind 19e eeuw ontstaan, want ze hangen samen met het broeikasgas methaan, waarvan er in het industriële tijdperk steeds meer wordt uitgestoten.

Van oplichtende wolken tot de ondergang van de aarde

De lichtgevende wolken die je af en toe aan de nachtelijke hemel ziet, worden dus niet door vulkanen veroorzaakt. Maar vulkanen hebben wel een aantal grote rampen op hun geweten, en het is slechts een kwestie van tijd voor het weer raak is:

Zon schijnt op hoge bewolking

Ook als de zon onder is en het donker is, kunnen de wolken oplichten.

Dat gebeurt als ze zich zo hoog bevinden dat het zonlicht er nog bij kan.