Waarom zijn bloemen zo kleurrijk?

1 september 2009

Planten hebben verschillende kleuren omdat ze afgestemd zijn op een bepaald dier dat de bloemen bestuift, waardoor ze zich kunnen voortplanten. De kleur van de bloemen is geen toeval maar een belangrijk middel om zich van het omliggende groen te onderscheiden, zodat ze flink opvallen. De bloemen zijn de geslachtsdelen van de plant en de bestuiving gebeurt meestal door insecten. Maar soms ook door bijvoorbeeld vogels of vleermuizen. Die gaan op de bloem af omdat de nectar een ware traktatie voor ze is. Een plant heeft er baat bij één bepaalde soort bestuiver aan te trekken, die zich op zijn beurt op deze plant concentreert. Zo komen de pollen niet terecht bij allerlei andere planten waar ze geen effect op hebben. De kleuren dienen dus vooral om één soort bestuiver te lokken en daarom moeten ze goed opvallen. Er bestaan ook kleurloze planten die alleen ’s nachts bloeien. Deze geven echter een sterke geur af om nachtvlinders of vleermuizen te lokken. Bloemen die door de vogels bestoven worden, zijn vaak rood of oranje: kleuren die vogels duidelijk herkennen. Vogels en insecten kunnen kleuren in het ultraviolette spectrum zien, en krijgen dus signalen door die wij niet zien. Zo weten ze precies waar ze moeten landen om de nectar te vinden – en om de bloem te kunnen bestuiven.