Waarom is poollicht meestal groenig?

1 september 2009

De zon slingert grote hoeveelheden geladen deeltjes de ruimte in die door het aardmagnetisch veld van de aarde worden opgevangen. De deeltjes botsen bij de noord- en zuidpool tegen atomen of moleculen in de atmosfeer. Het resultaat van deze botsingen kan als poollicht waargenomen worden. De kleur van het poollicht hangt af van de hoogte waarop de geladen deeltjes van de zon bepaalde atomen of moleculen raken. Vaak botsen ze tegen zuurstofatomen op 100 kilometer hoogte, en dat veroorzaakt een groen poollicht. Hier heeft het zonlicht een deel van de zuurstof in de atmosfeer opgesplitst in vrije zuurstofatomen, en bij de botsing krijgt een elektron in het atoom een hogere energietoestand. Als het elektron terugkeert in een lagere energietoestand wordt het karakteristieke geel-groene licht van deze golflengte uitgezonden. Als zuurstofatomen hoger in de atmosfeer botsen kan dat een andere reactie met bijvoorbeeld rood licht opleveren. En een botsing met stikstof dichter bij de aarde kan paars poollicht veroorzaken. De kleur hangt dus af van de hoogte in de atmosfeer.