Vogels smeren elkaar in met insecticide

Kuifalken wrijven en schurken zich tegen elkaar aan als ze elkaar het hof maken. Nu hebben Amerikaanse wetenschappers van de universiteit van Alaska Fairbanks uitgevonden waarom. Als de vogels tegen elkaar aanwrijven, brengen ze een citrusgeurige uitscheiding over, die aldehyde bevat, giftig voor teken en andere bloedzuigende parasieten. De vogels maken de stof aan in hun rugveren, en tijdens de balts bieden wijfje en mannetje elkaar om beurten hun rug aan. Zo krijgen ze beide een smeerbeurt met natuurlijk insecticide op delen waar ze zelf niet bij kunnen. Onderzoekers bestudeerden de kuifalken in de dierentuin en in hun natuurlijke omgeving op het eiland Saint Lawrence. Op beide plekken gebruikten ze kunstvogels en verborgen doosjes met geurstof. De alken kwamen meteen op de geurdoosjes af, waar ze hun kop en romp tegen wreven.