Vlinderpatroon schrikt roofdieren af

Het aantal vlekken – en niet de vorm – jaagt vogels weg

1 september 2009

Drie zoölogen van Cambridge University in Engeland rekenen nu af met een meer dan 150 jaar oude opvatting over oogvlekken van vlinders. Het is bekend dat deze ‘ogen’ een efficiënt afschrikmiddel zijn en biologen namen aan dat ze dienden om natuurlijke vijanden van vogels te imiteren. Die conclusie lag zo voor de hand dat niemand ooit heeft onderzocht of dat wel het geval was. Maar nu hebben bioloog Martin Stevens en zijn onderzoeksteam de theorie getoetst en geconstateerd dat het niet om de ogen gaat, maar om de zichtbaarheid. De onderzoekers maakten nepvlinders door rupsen te voorzien van kartonnen vleugeltjes met verschillende vlekken erop. De rupsen werden in de bomen uitgezet om vogels te lokken, en na twee dagen telden de onderzoekers welke rupsen er opgegeten waren en welke niet. Uit de optelsom bleek dat het niet uitmaakte of de vlekken op de vleugels rond, vierkant of ovaal waren. Wat wel meespeelde was het formaat en het aantal van de vlekken – hoe meer, hoe beter. De vlekken dienen dus niet om de natuurlijke vijanden van vogels te imiteren, maar als een soort ‘visuele kreet’ die vogels afschrikt. De oogvlekken van vlinders zijn vermoedelijk rond omdat andere vormen, bijvoorbeeld vierkante, moeilijker in de natuur ontstaan.