Veel nieuwe dieren op Braziliaanse savanne

Sensationele vondst van 14 onbekende soorten in beschermd gebied

1 september 2009

Brazilië stond al bekend om zijn vele diersoorten, en nu zijn er nog veel meer gevonden. Braziliaanse onderzoekers troffen recentelijk 14 nog onbekende soorten aan op een lange expeditie in de regio Cerrado, die wordt beschouwd als een van de 34 hotspots voor biodiversiteit ter wereld. Zo vond men er acht nieuwe vissen, een hoornpad, een amfibie, twee reptielen, een zoogdier, een kleine specht en een hagedis zonder poten. Ze zijn aangetroffen bij het onderzoeksstation Serra Geral do Tocantins, een beschermd gebied van ruim 700.000 hectare. Het Braziliaanse team, dat uit 26 zoölogen van diverse universiteiten bestaat, is vooral enthousiast over de hagedis. Zonder ledematen en met zijn spitse kop vertoont het dier bijzonder veel overeenkomsten met een slang, ook in de wijze waarop het zich over de zanderige bodem voortbeweegt. De Cerrado is een beboste savanne, die voorheen een gebied ter grootte van half Europa besloeg. Nu worden er vooral landbouw en veeteelt bedreven, waardoor het oorspronkelijke dierenbestand en de flora in een alarmerend tempo verdwijnen. Dit geldt overigens ook voor het Amazoneregenwoud, dat aan deze kwetsbare regio grenst.