Spin weeft een duikfles

Een zijden buitenlong geeft zuurstof onder water

1 september 2009

De Europese waterspin heeft wel een heel speciale toepassing van zijde gevonden. Hij bouwt een duikerklok onder planten in meren en moerassen en vult die vervolgens met lucht. Zo kan de spin deze als onderwaterverblijf gebruiken, waar hij zich terugtrekt, eet, paart en de eitjes opslaat. Dankzij de klok is hij z’n hele leven onder water. Tot dusver wisten we niet of de spin de lucht alleen gebruikte om een watervrije leefomgeving te scheppen of dat hij die ook nodig had om adem te halen. Daarom wilden biologen weten of de spin ook zijn best deed om de juiste zuurstofconcentratie in de klok in stand te houden. Door proeven hebben ze ontdekt dat waterspinnen de luchtkwaliteit bewaken door het koolzuur gehalte in de klok te meten. Is die te hoog, dan haalt de spin meer frisse lucht van boven. De experimenten tonen volgens de onderzoekers aan dat de waterspin de klok als zuurstoftank gebruikt, naast andere doeleinden. Daarom kan de klok volgens hen met recht ook een buitenlong genoemd worden – of een duikfles – die de waterspin in staat gesteld heeft een heel ander leefmilieu te veroveren dan waar hij oorspronkelijk in thuishoort. Voor zover bekend is de waterspin het enige dier dat lucht in zijn huisje onder water vergaart en metingen verricht.