Snelheidsrecord voor schimmelsporen

Hagedissen en padden vangen insecten zó snel met hun tong dat je het bijna niet ziet. Maar dat is nog niets vergeleken bij de snelheid waarmee de sporen van de ascomycoten en zygomycoten, twee schimmelsoorten, wegspringen. De schimmels, die in de ontlasting van planteneters leven, planten zich via sporen voort. Grazende dieren zouden de sporen moeten opeten, maar hebben geen trek in gras met poep. Daarom hebben de schimmels een truc waarbij ze de sporen wegslingeren. In een miljoenste van een seconde bereiken die een snelheid van 25 meter per seconde (90 km/h). Dat komt door de osmotische druk, die door het binnenste van een cel op een schimmeldraad ontladen wordt. De cel pot zout en suikers op en trekt water aan; dat verhoogt de druk. Als de tijd rijp is gaat er een luikje open en schieten de sporen weg als uit een waterkanon. De extreme versnelling is door onderzoekers aan Miami University in Oxford, Ohio, gemeten en met een supersnelle camera vastgelegd.