Samalas Vulcano

Indonesische vulkaan is de schuldige

Tot voor kort was het een mysterie, maar nu denken onderzoekers een 13e-eeuws raadsel te hebben opgelost. As en zwavel van de Indonesische vulkaan Samalas komen overeen met vondsten op Groenland en de Zuidpool.

17 maart 2014

Temperatuur keldert wereldwijd

Een vulkaanuitbarsting in 1257 was zo hevig dat er in het ijs op Groenland en Antarctica een chemische vingerafdruk achterbleef in de vorm van zwavel en as. Het jaar erna daalde de temperatuur op aarde en mislukte de oogst.

De wetenschap is lange tijd op zoek geweest naar de vulkaan die dit op zijn geweten had.

De Samalas in Indonesië is de boosdoener

De verdenking rustte onder andere op vulkanen in Mexico, Ecuador en Nieuw-Zeeland. Maar nu denkt een team van onderzoekers onder leiding van de Fransman Franck Lavigne het raadsel te hebben opgelost: de boosdoener was de vulkaan Samalas, die nu nog slechts een krater is op het Indonesische eiland Lombok.

As en zwavel uit Samalas zijn een match

De zwavel en as uit het ijs komen overeen met chemische sporen van de Samalas, en de geologische situatie op Lombok past bij een uitbarsting in 1257. Bovendien maken regionale bronnen melding van een catastrofale vulkaanuitbarsting in de 13e eeuw.