Robothagedis spion tussen soortgenoten

Onderzoekers willen meer weten over een van de oudste reptielen

1 september 2009

Een robothagedis is uitgezet tussen in het wild levende hagedissen op het afgelegen eiland Stephen Island (Nieuw-Zeeland). Met deze robot willen de biologen hagedissengedrag onderzoeken. De brughagedissen op dit eiland horen tot de oudste reptielsoorten ter wereld, en we weten nog maar heel weinig over ze. Jennifer Moore van de Victoria Universiteit (Wellington) hoopt door het uitzetten van een robothagedis op een reactie van zijn wilde soortgenoten. Robo-Ollie kan niet lopen; alleen maar z’n kop bewegen. Maar dat was genoeg om de aandacht te trekken van andere hagedissen. Robo-Ollie begon met hoofdknikken, maar dat bleken alleen de wijfjes te doen. Dat moest dus anders, maar het gaf wel alvast informatie over de vrouwtjeshagedissen. Robo-Ollie ontdekte vervolgens dat de mannetjes de strijd om de sterkste inleidden door te gapen. Als de ander niet teruggaapt, gebeurt er niets. Gaapt hij wel, dan is het gevecht begonnen. De mannetjes pompen zich op, en als niemand daarmee stopt, loopt het uit op lijfelijk geweld. Er staat veel op het spel, aangezien ze strijden om het recht van paring. Slechts één op de vier mannetjes krijgt kroost, de rest sterft kinderloos.