Bumblebee

Quiz: 10 mythen over de natuur

Weten we waarom hommels kunnen vliegen? Kunnen zwanen de arm van een mens breken? Test je kennis, en vergeet niet een vriend uit te dagen.

16 juli 2012 door Lars Thomas
Volgens wetenschappelijke berekeningen kunnen hommels helemaal niet vliegen. De vlucht van een hommel lijkt in strijd met de natuurwetten. Klopt het dat we niet weten waarom hommels kunnen vliegen?
Is het richtingsgevoel van zwaluwen echt zo goed dat ze hun weg vinden van hun nest in Noord-Europa naar hun overwinterplaats in Zuid-Afrika, en dat ze het jaar daarop hun nest weer terugvinden?
De oorwurm zou zijn naam te danken hebben aan het feit dat hij in de oren van mensen kruipt en het trommelvlies kapot maakt met zijn kaken. Doet hij dat echt?
Zwanen zijn indrukwekkende vogels met een opvliegend karakter. Als mensen te dichtbij komen, vallen ze soms aan. Kunnen zwanen echt zo hard met hun vleugels slaan dat ze je arm of been kunnen breken?
Spechten gaan flink tekeer als ze een gat in een boomstam hakken. Klopt het dat deze vogels ingebouwde stootkussens in hun kop hebben om te voorkomen dat ze een hersenschudding krijgen door al dat gehak?
Vlinders zijn tere diertjes. Maar klopt het dat ze sterven als je wat schubben van hun vleugels haalt?
Er bestaan veel beschrijvingen van wurgslangen die zich zo strak om hun prooi wikkelen dat de botten breken. Klopt het dat wurgslangen de botten van hun prooi kunnen breken?
Klopt het dat in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hyena's bijna nooit een prooi stelen van leeuwen? Meestal zijn het juist de leeuwen die de buit van hyena's stelen.
Soms strandt een grote groep walvissen op het land, waar ze meestal snel omkomen. Niemand weet eigenlijk waarom dit gebeurt, en er werd wel gedacht dat ze soms collectief zelfmoord pleegden. Maar nu denken wetenschappers dat ze gewoon gedesoriënteerd zijn