Plantenslijm sleept dieren de dood in

De vleesetende bekerplant scheidt een slijmerig sap uit, waardoor prooien steeds vaster komen te zitten naarmate ze meer bewegen, zo wijst een nieuw Frans onderzoek uit. Bekerplanten werden altijd beschouwd als passieve vleesetende planten. Ze lokken hun prooi met zoete nectar, maar de randen en de binnenkant van de plant zijn glad, dus als een dier erop gaat zitten, glijdt het weg in de spijsverteringssappen met enzymen. Mieren en vliegen verdrinken in de kelk, terwijl 95% van deze diertjes wel uit het water kan komen. Op video-opnames is echter te zien dat niet de chemische samenstelling van het sap, maar de elastische eigenschappen ervoor zorgen dat dieren steeds vaster komen te zitten als ze flink bewegen.