Welke kant groeien planten op in gewichtloze toestand?

1 september 2009

Als je zaden in de ruimte laat ontkiemen en groeien, zal de plant eerst alle kanten op gaan door de gewichtloze toestand. Na een tijdje voelt de plant toch aan hoe hij moet groeien, want de top zoekt het licht op en de wortels banen zich een weg naar het water. Maar een evenwicht is kennelijk lastig, en kweekexperimenten gaan vaak de mist in. De Amerikaanse astronaut Don Pettit beschrijft levendig hoe hij in 2003 probeerde tomaat- en basilicumzaden in gewichtloze toestand te laten groeien. Pettit gebruikte daarvoor zijn eigen vuile onderbroeken en toiletpapier als kweekbodem voor dit (overigens ongeoorloofde) experiment. Een plastic tas deed dienst als kas en de planten begonnen al na enkele dagen te ontkiemen. Helaas verzopen de planten al gauw omdat het water door de gewichtloosheid de verkeerde kant op ging. In beter doordachte experimenten is het later wel gelukt planten te laten ontkiemen en groeien. Wetenschappers zijn het erover eens dat er een lange weg te gaan is voordat astronauten kunnen leven van de groenten die ze zelf in de ruimte hebben gekweekt.