Colorful trees

Waarom zijn bossen niet blauw?

Veel mensen zeggen dat rood, bruin en geel de kleuren van de natuur zijn. Maar wat betekent 'de kleuren van de natuur' eigenlijk?

4 november 2009

Je kunt niet zeggen dat rood, bruin, groen en geel de kleuren van de natuur zijn. ‘De natuur’ is een heel breed begrip, en ook blauw is er op veel plekken: de zee, de lucht en sommige bloemen zijn blauw, en vogels hebben wel eens blauwe veren.

Wel zie je rood, bruin, groen en geel vaak in planten. De celwand van planten bestaat overwegend uit cellulose en de houtstof lignine. Deze stoffen geven de planten hun interne sterkte, maar ze zijn moeilijk af te breken. Als de bladeren vallen komen ze op de bosbodem terecht en gaan ze er bruin en donker uitzien, omdat ze een groot deel van het zonlicht absorberen.

De kleur van planten

’s Zomers is groen de dominante kleur bij planten. De pigmenten in de bladeren die het zonlicht opvangen, absorberen vooral energie in het blauwe en rode eind van het spectrum van het zonlicht, en kaatsen het groene deel van het zonlicht daarom terug. In de herfst worden de bladeren van loofbomen vaak rood en geel omdat de groene chlorofylpigmenten worden afgebroken en dan zijn andere kleurpigmenten te zien.

Veel dieren gebruiken de felle kleuren in huid, vacht of veren bijvoorbeeld om elkaar te herkennen of het signaal te geven dat ze gevaarlijk zijn.

Waar veel diersoorten dicht bij elkaar leven, zoals in het tropisch regenwoud of in het koraalrif, zie je een explosie van kleuren die de plantenkleuren ruimschoots overtreffen. Welke kleuren je de ‘kleuren van de natuur’ noemt, hangt dan ook af van de plek waar je je bevindt.