Vleesetende plant

Sluwe plant drukt zijn prooi dood

De vleesetende plant zonnedauw lokt zijn prooi met zoete druppels, maar heeft een dodelijk geheim. Een vlieg die te dichtbij komt, wordt levend verteerd.

12 augustus 2016 door Christian Ammitzbøll Juul

Vleesetende planten zetten de natuur op zijn kop. Met behulp van gewiekste vallen lokken ze nietsvermoedende dieren naar zich toe en verteren ze deze tot voedingsstoffen.

Duitse wetenschappers kwamen er onlangs achter hoe de planten het voor elkaar krijgen om precies op het juiste moment toe te slaan.

Dodelijke plant telt de seconden af

De venusvliegenvanger, een vleesetende plant uit de VS, is in staat om in een fractie van een seconde zijn bladeren om een prooi zoals een vlieg te slaan.

Dankzij kleine voelhaartjes weet hij dat het insect er is, maar wetenschappers vroegen zich al lange tijd af hoe het komt dat de plant niet op regendruppels, steentjes of plantenresten reageert.

Nu blijkt dat de venusvliegenvanger de tijd bijhoudt. Het blad klapt alleen dicht als de voelhaartjes twee keer binnen 10 à 15 seconden geraakt worden. De val werkt dus alleen als er een dier rondloopt over het blad.

Plant drukt zijn prooi dood

De zonnedauw, een verwant van de venusvliegenvanger, vangt vliegen met een kleverige vloeistof aan het uiteinde van lange tentakels.

Als een vlieg zich los probeert te wrikken, sluiten de tentakels zich om het insect heen, en de vloeistof verteert het dier langzaam. Na de maaltijd maakt de plant zich weer klaar voor het volgende slachtoffer.

Hier zie je hoe de sluwe plant zijn prooi langzaam dooddrukt: