colourfull flowers

Quiz: 3 snelle over bloemen

Lelies zijn wit en vergeet-mij-nietjes blauw, maar wat weet je nog meer over bloemen? Test je kennis en vergeet niet een vriend uit te dagen – als je durft.

12 juli 2012 door Lars Thomas
Ze behoren tot de grootste familie van bloeiende planten ter wereld en worden in potten, kassen of de buitenlucht gekweekt. Ze wisselen soms voor hoge prijzen van eigenaar. Er bestaan ongeveer 25.000 verschillende soorten. Over welke bloem hebben we het?
In 1636 en 1637 ontstond in Nederland een enorme vraag naar de bollen van een bepaalde bloem. Binnen een paar maanden stegen de prijzen zo snel dat sommige planten verkocht werden voor tien keer een gemiddeld jaarsalaris. Om welke bloemen ging het?
De geuren en kleuren van bloemen dienen in de natuur om insecten en andere dieren aan te trekken, die de bloemen bestuiven. De meeste bloemen ruiken heerlijk, maar sommige stinken naar rottend vlees. Welke dieren bestuiven deze bloemen?