mushrooms

Waardoor ga je van paddo’s hallucineren?

Van zogeheten magic mushrooms krijg je hallucinaties. Maar wat gebeurt er dan precies in chemisch opzicht?

Je verliest je idee van tijd en je gevoelens worden veel dieper – dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je paddenstoelen inneemt van het geslacht Psilocybe (zoals het puntig kaalkopje, Psilocybe semilanceata).

Net als lsd bevatten die paddenstoelen het gif psilocybine, dat je een roes bezorgt. Psilocybine is zelf niet werkzaam, maar als je de paddenstoelen eet, gaat de stof via je bloed naar je lever, waar het omgezet wordt in de stof psilocine.

Psilocine lijkt chemisch op serotonine, een belangrijke neurotransmitter die onder meer de hogere bewustzijnscentra in de frontale kwab van de hersenschors regelt. Neuronen kunnen communiceren doordat het ene neuron serotonine afscheidt, die opgevangen wordt door receptoren op een ander neuron, dat nu geactiveerd wordt.

Als het bloed psilocine meevoert naar de hersenen, zal het dus spontaan neuronen in de frontale kwab activeren, waardoor je gedachten en gevoel ontsporen.

Waarschijnlijk remt deze stof ook de bloedtoevoer naar delen van het brein, en is de communicatie tussen verschillende hersencentra zwakker. Het is alleen niet zeker of dat bijdraagt aan de roes.

Psilocybinepaddenstoelen ofwel magic mushrooms zijn in meerdere opzichten een redelijk veilig verdovend middel. Je raakt er nauwelijks aan verslaafd en de kans op een overdosis is heel klein.

De dodelijke dosis is namelijk 1000 keer zo groot als de dosis die je moet innemen om het effect ervan te merken.

Ter vergelijking: de dodelijke dosis alcohol is maar tien keer zo groot als de normale inname van drank. Bij paddo’s bestaat wel het risico dat een roes uitdraait op een slechte trip, waarbij je soms een flinke aanval van paniek kunt krijgen.

Paddo’s zetten brein op verkeerde been

Paddo’s bevatten psilocybine, een hallucinogene stof die je opvatting van de werkelijkheid vervormt. Psilocybine wordt echter pas actief nadat het chemisch is omgezet in de lever.

1. Als je een paddo eet, wordt de psilocybine via de slijmvliezen in je mond of via je maag opgenomen en met het bloed meegevoerd naar de lever.

2. De lever zet de psilocybine om in het verdovende middel psilocine; dit gaat via het bloed naar de hersenen.

3. In de hersenen werkt psilocine net zoals serotonine in onder meer de frontale kwab, die je gedachten en gevoelens aanstuurt. Psilocine activeert via de serotoninereceptoren de neuronen, wat leidt tot een sterk vervormde beleving.