Hoe krijgt een rode beuk energie?

Chlorofyl in plantenblaadjes zet het zonlicht om in energie. Maar hoe gaat dat bij planten met niet-groene bladeren?

Om van nut te zijn voor planten moet zonlicht worden geabsorbeerd door pigmentmoleculen. De belangrijkste pigmenten in groene planten zijn chlorofyl a en b, die als een soort antennes fotonen opvangen. Planten hebben diverse soorten pigment in hun bladeren om licht met verschillende golflengtes te kunnen absorberen, en zo meer energie uit het zonlicht te halen. Bladeren zijn groen omdat chlorofyl blauw en rood licht absorbeert en het groene licht reflecteert. De rode beuk is een variant van de groene beuk, en zijn donkerrode kleur komt door een heel hoog gehalte van rode kleurpigmenten: anthocyaninen. Meestal voeren de chlorofylpigmenten de boventoon in plantenblaadjes, maar bij de rode beuk domineren dus de rode kleurpigmenten. De rode beuk krijgt zijn energie wel door fotosynthese via chlorofyl; hij heeft alleen een ongebruikelijk absorptiespectrum.