Hebben planten een immuunsysteem?

1 september 2009

Planten hebben wel een soort immuunsysteem, maar niet zo geavanceerd als bij de mens of andere gewervelde dieren. In tegenstelling tot planten maken gewervelde dieren antistoffen aan, en hebben ze organen die infecties tegengaan en cellen die het lichaam afstruinen op zoek naar ziekteverwekkers. De afweermechanismen van planten en gewervelde dieren tegen virussen, bacteriën en wormen komen wel overeen. Ziekteverwekkers worden opgespoord en onderscheiden van de gewone cellen en organen. Bepaalde eiwitten identificeren specifieke moleculen aan de oppervlakte van de bacteriën of hun DNA. Dan wordt de vijand aangevallen met defensinen: moleculen met 15-20 aminozuren. Deze defensinen maken in enkele seconden korte metten met de bacteriën door hun celmembraan te doorboren. Planten hebben eveneens een afweersysteem, waarmee ze een infectie binnen de perken kunnen houden en vaak kunnen stoppen door het geïnfecteerde weefsel gewoon af te stoten.