Jordskælv NZ

Onderzoekers waarschuwen: Mega-aardbeving kan Nieuw-Zeeland treffen

Dit weekend kwamen twee mensen om toen een zware aardbeving Nieuw-Zeeland trof. Wetenschappers waarschuwen dat er mogelijk een nog veel zwaardere aankomt.

15 november 2016 door Babak Arvanaghi

Vernielde infrastructuur, een rekening van miljoenen en twee doden.

Afgelopen zondag Nederlandse tijd werd Nieuw-Zeeland getroffen door een zware aardbeving. Na de schok, die 7,8 op de Schaal van Richter bereikte, volgden er nog meer dan 300 naschokken, wat de reden is dat wetenschappers nu groot alarm slaan.

Ze vrezen dat het land in de Stille Oceaan door een nog veel zwaardere aardbeving zal worden getroffen.

Zo zag het eruit toen de aardbeving plaatsvond.

Binnen een maand

'We gaan ervan uit dat er 32 procent kans is dat Nieuw-Zeeland binnen een maand getroffen wordt door een aardbeving van minimaal 7 op de Schaal van Richter,' zei John Ristau van GNS Science, het geologische onderzoekscentrum van Nieuw-Zeeland tegen de New Scientist.

Hij benadrukt dat een nieuwe grote aardbeving nog veel zwaarder kan zijn dan de aardbeving van het weekend.

De volgende grote aardbeving kan worden uitgelokt door de Alpine Fault.

Door de vele naschokken zijn de onderzoekers bang dat de continentale platen onder Nieuw-Zeeland zich nog niet gesetteld hebben, waardoor er schokken kunnen ontstaan in de 600 kilometer lange Alpine Fault, een breuklijn die dwars door het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland loopt.

Land is zwaar getroffen

Volgens John Ristau zal zo'n aardbeving de krachtigste zijn die op Nieuw-Zeeland gemeten is sinds de Europeanen er in 1717 arriveerden.

Nieuw-Zeeland ligt op een plek waar de Indo-Australische en de Pacifische plaat elkaar ontmoeten. Het gebied is tektonisch actief, wat betekent dat Nieuw-Zeeland jaarlijks door circa 14.000 aardbevingen wordt getroffen. Hiervan zijn er zo'n 200 te voelen.