Skovluft

Daarom is het bos gezond voor je

Trek je wandelschoenen aan en ga het bos in. Uit onderzoek blijkt dat in de natuur zijn niet alleen goed is voor je humeur – je lichaam wordt er ook sterker van.

4 februari 2016 door Anders Bruun

Het is algemeen bekend: van een wandeling in een mooi herfstbos word je vrolijk en krijg je meer energie.

Maar is het puur psychologisch dat je blij wordt van natuur, of hebben bos, heide en strand een fysiek effect op je lichaam en hersenen? Nieuw onderzoek lijkt op dat laatste te duiden, schrijft National Geographic.

Natuur is goed tegen diabetes en astma

Wetenschappers van de Britse University of Exeter onderzochten de samenhang tussen de psychische gezondheid en de woonplaats van 10.000 mensen. Ze concludeerden dat mensen die dichter bij groen wonen, psychisch beter in balans zijn.

En in 2009 bleek al uit onderzoek dat bepaalde aandoeningen, zoals depressie, angst, hartziekten, diabetes, astma en migraine, minder voorkomen bij mensen die binnen een straal van een kilometer van de natuur wonen.

Er zit iets in de lucht ...

Hoe het komt dat de natuur een positieve invloed heeft op je gezondheid, is niet precies bekend. Maar er zijn aanwijzingen dat de lucht die je in de natuur inademt, heilzame stoffen bevat.

Volgens Japanse onderzoekers adem je met boslucht bijvoorbeeld bacteriën in die je spijsverteringsstelsel versterken en ervoor zorgen dat je stoffen kunt afbreken die je anders niet zou kunnen omzetten. Op die manier krijg je voedingsstoffen binnen waar je fysiek en mentaal baat bij hebt.

Planten en de bacteriën die daarop leven, bevatten bovendien een aantal essentiële oliën die ons kunnen helpen om schadelijke microben te bestrijden.

En ten slotte denken de Japanners dat we via boslucht negatieve ionen inademen, die ertoe bijdragen dat allergenen en andere schadelijke stoffen worden geneutraliseerd.

Je bent gemaakt voor de natuur

De natuur lijkt ook een gunstig effect te hebben op ons stressniveau.

Uit metingen van de hoeveelheid stresshormonen, de ademhaling, de hartslag en de transpiratie bij proefpersonen komt naar voren dat kleine doses natuur – zelfs alleen foto's ervan – een rustgevende werking hebben en je prestaties verbeteren.

De verklaring van de onderzoekers is dat je lichaam ontspant in de natuur, omdat het wordt herinnerd aan de omgeving waarin we ons evolutionair hebben ontwikkeld. Daardoor kunnen je zintuigen makkelijker informatie over planten en beekjes verwerken dan over flats en verkeer.

Het ziet er hoe dan ook naar uit dat er een verband is tussen in de natuur zijn en een goede fysieke en mentale gezondheid. En dat lijkt ons genoeg reden voor een zondagmiddagwandeling in het bos.

Bekijk ook ...

ONTVANG DE NIEUWSBRIEF VAN WETENSCHAP IN BEELD

Je ontvangt je gratis special, Onze extreme hersenen, als download zodra je je hebt aangemeld voor onze nieuwsbrief.

Ook gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Zoek hier: