Uranium and Geobacter

Bacterie kapselt uranium in haarbol

19 maart 2012

Bacteriën zuiveren vaak afvalwater, en nu blijkt dat de bacterie Geobacter daar heel goed in is. Hij kan uranium uit het water halen door het van de gevaarlijke, oplosbare vorm, die makkelijk in het lichaam wordt opgenomen, om te zetten in een onoplosbare vorm, die de cellen moeilijk binnen kan dringen. De bacterie zorgt er bovendien voor dat het zware metaal ingepakt wordt in een soort haarbolletje, dat vervolgens uit het drinkwater verwijderd kan worden.

Het haarbolletje bestaat uit haarachtige uitsteeksels, pili, op de celwand. Deze vergroten het oppervlak van de bacterie en bevatten enzymen die uranium omzetten van de oplosbare in de onoplosbare vorm zodra ze met het metaal in contact komen.

Het onoplosbare uranium zet zich op de pili af, die slijten naarmate de bacterie groeit en door nieuwe worden vervangen. De bacterie Geobacter laat dus een uraniumverrijkt haarbolletje achter, dat makkelijk te verwijderen valt.

Onderzoekers in de VS zagen met de elektronenmicroscoop dat de bacterie 70 tot 80 procent van het oplosbare uranium snel wist om te zetten in de minder gevaarlijke, onoplosbare vorm.