Als we CO2 kunnen hergebruiken, gloort er hoop voor het milieu.
© Shutterstock

CO2, wat moeten we ermee?

Wetenschappers van de UvA bedachten een baanbrekende katalysator voor het omzetten van het broeikasgas CO2.

11 juli 2017 door Andrea Voigt

Het broeikasgas CO2 is al sinds de industriële revolutie een bron van vervuiling.

Met het terugdringen van de uitstoot lukt het nog niet zo, maar twee Nederlandse onderzoekers hebben nu een duurzame toepassing van het gas gevonden.

Broeikasgas wordt hergebruikt

Edwin Gnanakumar en Shiju Raveendran, scheikundigen van de Universiteit van Amsterdam (UvA), bedachten een manier om van koolstofdioxide een grondstof te maken.

Daarmee kunnen ze CO2 dus hergebruiken.

UvA-wetenschappers maken baanbrekende katalysator

Het valt niet mee om CO2 om te zetten in grondstoffen vanwege de moleculaire stabiliteit van de verbinding.

De Amsterdamse wetenschappers losten dit op met een katalysator die CO2 efficiënt omzet in CO. CO kan vervolgens tot koolwaterstoffen worden omgewerkt.

Koolwaterstoffen kunnen daarna dienen als brandstof en smeermiddel, maar er kunnen ook wegen, kunststoffen en geneesmiddelen mee worden gemaakt.

Katalysator bij toeval ontdekt

’Het was een ontdekking bij toeval,’ aldus Raveendran. ‘We waren bezig met proeven voor een ander product, maar de katalysator bleek uiterst gevoelig voor CO2, beter dan tot dusver bekend was.’

De exacte werking van de katalysator is nog geheim; de onderzoekers vragen er octrooi voor aan om hun uitvinding tot een commercieel succes te maken.

Daarbij worden ze ondersteund door Amsterdam Innovation Exchange (IXA), het instituut voor technologieoverdracht van de universiteit, meldt de UvA in een persbericht van eerder dit jaar.

Goed nieuws voor het klimaat

Ook grote hoeveelheden rook vanuit de industrie kunnen worden omgezet door de katalysator. Met deze Nederlandse uitvinding ziet de toekomst er dus iets zonniger uit voor het klimaat.