Frank Rack

Leven gevonden in Zuidpoolmeer

Drie onderzoeksteams proberen leven te vinden in de meren onder het ijs van Antarctica. Amerikanen zijn de eersten die bacteriën hebben opgespoord.

24 juni 2013

Een onderzoeksteam uit de VS heeft diep onder het ijs van Antarctica voor het eerst tekenen van leven ontdekt.

Eind januari wist het team 800 meter ijs te doorboren tot het onderaardse zoetwatermeer Lake Whillans. De boor baande zich een weg door het harde ijs met behulp van heet water.

Het team tapte 30 liter water uit het meer, en dat water blijkt nu grote hoeveelheden levend biologisch materiaal te bevatten.

Bij analysen van watermonsters werden circa 1000 bacteriën per milliliter water gevonden.

Eerste levensteken onder het ijs

Dit is sensationeel, omdat de wetenschap nog nooit eerder tekenen van leven heeft ontdekt onder de ijslaag van Antarctica, waarvan de dikte kan oplopen tot wel 4500 meter.

Lake Whillans beslaat circa 59 vierkante kilometer en ligt in West-Antarctica. Het meer is slechts twee meter diep, maar ondanks de geringe diepte is de wetenschappelijke waarde ervan heel groot.

Minstens een half miljoen jaar was het meer afgesneden van zijn omgeving, dus de microben in het water bieden een uniek kijkje in de fasen van de evolutie.

Ook kunnen de onderzoeken ons inzicht geven in de kans dat er leven gevonden wordt onder vergelijkbare omstandigheden in de ruimte, bijvoorbeeld onder de ijskap die de planeet Mars voor een groot deel bedekt.