In 1824 zag de Fransman Jean-Baptiste Joseph Fourier in dat de atmosfeer van de aarde de warmte van de zon vasthoudt.

Broeikaseffect is 200 jaar geleden ontdekt

De atmosfeer van de aarde houdt de warmte vast. Dat weten onderzoekers al 200 jaar, maar de eerste waarschuwing tegen door mensen veroorzaakte klimaatveranderingen kwam pas 100 jaar geleden.

3 november 2017

Het broeikaseffect werd al in 1824 ontdekt door de Franse wetenschapper Jean-Baptiste Joseph Fourier.

>> 12 nummers van Wetenschap in Beeld voor maar 45 euro!

Hij begreep dat de atmosfeer energie van de zon vasthoudt. De kortgolvige straling van het zonlicht gaat vrijwel ongehinderd door de luchtlagen heen naar de aarde.

Hier wordt het licht omgezet in warmte, die weer door het oppervlak weerkaatst wordt als warmtestraling. Warmtestraling bestaat uit infrarode lichtgolven, die een langere golflengte hebben dan het op aarde vallende licht.

De langgolvige straling wordt ingevangen door de broeikasgassen in de atmosfeer, die daardoor warmer wordt. Dit proces zie je ook aan het werk in een kas, waarbij de ramen het zonlicht de ene kant op doorlaten, maar de warmte niet meer laten ontsnappen.

Onderzoeker waarschuwt tegen klimaatveranderingen

In 1864 bewees de Ierse natuurkundige John Tyndall dat het broeikaseffect vooral veroorzaakt wordt door waterdamp en kooldioxide.

De volgende stap in de richting van de huidige klimaatwetenschappen volgde in 1896, toen de Zweedse scheikundige Svante Arrhenius onderzocht in hoeverre waterdamp en kooldioxide infrarode warmtestraling kunnen absorberen en afstaan.

Hij berekende ook hoezeer de temperatuur op aarde verandert bij verschillende gehaltes kooldioxide, en in 1904 was hij de eerste die waarschuwde tegen door mensen veroorzaakte klimaatveranderingen.