Kever gebruikt bacteriën om antibioticum te produceren

De natuur kent fascinerende voorbeelden van samenwerking, zoals Amerikaanse onderzoekers laatst nog merkten. Ze zagen de Dendroctonus frontalis, de zuidelijke pijnboomkever, een pact sluiten met een bacterie om het voedsel van zijn larven te beschermen. De kever leeft in de bast van de pijnboom en legt eitjes in lange boorgaten. Hij maakt pakketjes van schimmels waaraan de larven zich later te goed kunnen doen. Maar er zit ook een slang in het paradijs: een mijt die in dezelfde gaten eitjes legt en voor zijn larven ook een schimmel aanmaakt. Deze schimmel groeit sneller en zou de schimmel van de kever kunnen verdringen, maar één bacterie voorkomt dat. Cameron Currie van Harvard University ontdekte dat de kever samenwerkt met een actinobacterie die de schimmel van de mijt bestrijdt met mycangimycin, een nieuw antibioticum. Als zo’n vorm van samenwerking normaal is bij insecten, kan dat tot de ontwikkeling van nieuwe soorten antibiotica leiden.