Is uitsterven van soorten een probleem?

Er zijn steeds minder soorten op aarde, maar heeft dat negatieve gevolgen – buiten het feit dat er gewoon minder te zien is?

De snelheid waarmee planten- en diersoorten momenteel teruglopen, is naar schatting 1000 keer groter dan het natuurlijke verloop van het uitsterven van soorten, en biologen vergelijken de situatie dan ook met grote massasterfte in eerdere geologische tijdperken. De terugloop komt vooral door menselijke activiteiten en zal economische, culturele en ecologische consequenties hebben. Veel biologen stellen dat een hoog soortenaantal de stabiliteit van ecosystemen vergroot. Als er een keur aan relaties tussen dieren en planten bestaat, kunnen de systemen beter het hoofd bieden aan storingen vanuit de omgeving en sterke schommelingen in het bestand. Bij een complex samenspel van veel soorten houden ze elkaar in evenwicht, en is de kans groot dat de ene soort de rol van de andere soort overneemt als deze laatste uitsterft. In soortenrijke milieus zoals regenwouden en koraalriffen hebben de soorten een grote variatie aan moleculen en bouwvormen ontwikkeld. Onderzoekers binnen techniek en geneeskunde hebben veel aan de zeer geavanceerde oplossingen voor de dagelijkse beslommeringen. Als het aantal soorten daalt, nemen dus ook de onderzoeksmogelijkheden af.