Engabræen

IJsbeweging bekijken onder een gletsjer

18 januari 2011 door Ib Salomon

Fascinerend en nat. Zo beschrijven onderzoekers een bezoek aan ’s werelds meest claustrofobische laboratorium, dat onder een gletsjer ligt. Svartisen Subglacial Laboratory ligt onder de Engabreen, een uitloper van de gletsjer Svartisen, even ten noorden van de poolcirkel in Noorwegen.

De ingang van het lab ligt onder 200 meter ijs, en als wetenschappers bijvoorbeeld willen onderzoeken hoe de gletsjer over de onderlaag glijdt, moeten ze eerst een paar gangen smelten waarin ze kunnen lopen. Dat doen ze met brandslangen en warm water. Maar het ijs onder een gletsjer is zo zacht als deeg, en daarom moeten de onderzoekers zich haasten, want de gangen zijn na een dag meestal nog maar half zo groot.

Subglacial Laboratory

Ook de toegang tot het lab is lastig. Daarom is er vlak bij de ingang een klein hotel ingericht met plek voor acht onderzoekers, en in een rotstunnel zijn stabielere laboratoria.

Het onderzoek onder Svartisen heeft al geresulteerd in nieuwe kennis over gletsjerijs, de beweging en de chemische samenstelling van het ijs, en er zijn al proefschriften geschreven op basis van de gegevens. Het lab is van NVE, het Noorse water- en energiedirectoraat, en energiebedrijf Statkraft