oil hand

Olie: reactor haalt de natuur in en maakt ruwe olie in een halfuurtje

Olie: de natuur doet er miljoenen jaren over om de broodnodige ruwe olie te maken. Nu hebben Deense onderzoekers een methode ontwikkeld waarmee het in een halfuur gepiept is.

2 oktober 2013 door Ib Salomon

Sinds 1973 is het wereldwijde energieverbruik meer dan verdubbeld. We jagen er dagelijks zo'n 90 miljoen vaten olie doorheen, en meer dan de helft gaat naar de vervoerssector.

Volgens het internationale energieagentschap IEA hebben we in het jaar 2035 wel 107 miljoen vaten per dag nodig om in onze behoefte te voorzien.

We hebben dus steeds meer nodig, terwijl er steeds minder is.

Daarom werken onderzoekers onder hoge druk om alternatieven te vinden voor de broodnodige ruwe olie, waar we onder meer benzine en diesel van maken.

Kopie van de groene machine Als het aan Deense wetenschappers van de universiteit van Aalborg ligt, komt er binnenkort een doorbraak.

In de proefinstallatie HTL (Hydrothermal Liquefaction) hebben de Denen de groene machinerie van de natuur gekopieerd, zij het op kleine schaal.

In de natuur ontstaat olie als dood organisch materiaal (bomen, planten en algen) zich ophoopt in de gesteentelagen van de aardkorst en miljoenen jaren blootstaat aan hoge druk en temperatuur. Een effectief, maar langdurig proces.

Verwerkt als gewone olie In de reactor van de HTL-installatie hebben de wetenschappers de extreme omstandigheden nagebootst en er chemische katalysatoren aan toegevoegd, waardoor biologisch materiaal als zaagsel in een halfuurtje wordt omgezet in een substantie die sterk aan ruwe olie doet denken.

De olie heeft dezelfde biochemische signatuur als de ruwe olie uit de natuur, en kan daarom net als gewone olie geraffineerd worden tot benzine en diesel.

Momenteel produceert de proefinstallatie één tot twee liter olie per dag, maar een demonstratie-installatie – de volgende stap – kan per dag wel 48.000 liter maken.

Lees meer Lees in Wetenschap in Beeld 12/2013 hoe de onderzoekers bezig zijn met de brandstof van de toekomst.

Als geregistreerd gebruiker van onze site kun je het artikel met onderstaande knop downloaden.

Nog geen abonnee? Klik hier voor een goede aanbieding.