Younger_Grand Canyon

Onderzoekers maken Grand Canyon jonger

Onderzoekers ruziën al 140 jaar over de ouderdom van de Grand Canyon. Uit nieuw onderzoek blijkt dat de kloof waarschijnlijk miljoenen jaren jonger is dan gedacht.

28 mei 2014

Ouderdom Grand Canyon is een raadsel

De Grand Canyon is met een lengte van 450 kilometer en een diepte tot 1,8 kilometer een van de grootste kloven op aarde – maar zijn ouderdom is een raadsel. Sommige geologen menen dat hij in zijn huidige vorm 70 miljoen jaar geleden is ontstaan, toen er dinosaurussen op aarde rondliepen. Andere houden het op nog geen tien miljoen jaar.

Rivier Colorado sleet Grand Canyon uit

Nieuw onderzoek verenigt de twee kampen echter door aan te tonen dat de rivier de Colorado de Grand Canyon uitsleet in een gebied dat al door oude kloven doorsneden was. De 11 miljoen jaar oude rivier, die ontsprong in de Rocky Mountains, is dus de hoofdarchitect van de Grand Canyon.

Termochronologie kan leeftijd achterhalen

Geologen hebben de kloof gedateerd met de methode thermochronologie: door kristalstructuren van mineralen te bekijken terwijl een gesteente in de loop der tijd afkoelt brengen ze de ouderdom in kaart. Het jongste deel van de kloof heet Marble Canyon, het oudste deel is de zuidelijke Hurricane Canyon.

Ouderdom van kloof varieert

Meer dan de helft van de Grand Canyon is 5-6 miljoen jaar oud, een kwart is 15-25 miljoen jaar oud en de rest staat er al 70 miljoen jaar.

Thermochronologie

Door mineraalstructuren van gesteente te meten tijdens het afkoelen kunnen geologen de ouderdom van dat gesteente berekenen.