Vogel met snorharen

Galerij: de grootste papegaai

De grootste papegaai op aarde is een nachtdier, kan niet vliegen en krijgt alleen kleintjes als een bepaalde boom vruchten draagt. De kakapo overleeft dankzij een bijzonder betrokken team van experts en vrijwilligers.

19 maart 2012

Slechts 47 vogels waren er in 1994 nog over van de zwaarste papegaai op aarde. En dat terwijl de kakapo 200 jaar geleden nog een van de meest voorkomende vogels van Nieuw-Zeeland was.

De bijzondere papegaai, die wel drie kilo kan worden, werd teruggedrongen naar de onherbergzame delen van het land, en het zag ernaar uit dat zijn dagen waren geteld.

Alles vogels werden naar een reservaat gebracht

Gelukkig kwam daar verandering in toen de vogels werden overgebracht naar twee eilandjes, Anchor Island en Codfish Island. Hier zijn ze veilig voor de roofdieren die met Europese kolonisten meekwamen naar Nieuw-Zeeland, en die de vogels in korte tijd bijna hebben uitgeroeid.

Elke vogel krijgt mandekking

Elke vogel krijgt hier mandekking van het Nieuw Zeelandse Department of Conservation, en dat lijkt te werken. In 17 jaar tijd is het bestand bijna verdrievoudigd.

Papegaai krijgt maar eens per drie jaar jongen

Het is op z’n zachtst gezegd een uitdaging om de toekomst van de kakapo veilig te stellen. De vogels nestelen niet elk jaar, en op Codfish Island heeft het broedseizoen alleen kans van slagen als de rimuconifeer genoeg vruchten draagt – en meestal zijn er maar net genoeg vruchten om de vogels elk derde jaar te laten nestelen.

Voordat de vrouwtjes jongen groot kunnen brengen, moeten ze er een kilo vet bij krijgen, en daarom zetten de biologen vlak voor het broedseizoen voedselautomaten neer. Bij deze voedselstations leest een elektronische weegschaal het gewicht van de vogels af, en de radiozender die elke papegaai bij zich draagt, geeft aan waar de vogel zoal uithangt.

Als de biologen de informatie van radiozenders en weegschalen verzamelen, zien ze al snel welke vrouwtjes klaar zijn om te broeden. Vogels die niet gaan broeden, mogen niet bij de automaten. Die gaan alleen voor geselecteerde vrouwtjes open, die via hun radiozender worden herkend.

Overgewicht geeft mannetjes

De porties zijn beperkt, want te veel voedsel is ook niet goed; te zware vrouwtjes produceren vooral mannetjes, en een scheve geslachtsverdeling is slecht voor de toekomst van de populatie.