mineralen siberie

Supermineralen uit Siberische mijn nooit in natuur gezien

Zoiets hebben wetenschappers nog nooit gezien in de natuur. Ze dachten dat een bepaald type mineralen alleen in het lab te kweken was. Nu hebben ze echter vastgesteld dat ze diep in een mijn voorkomen.

11 augustus 2016 door Karine Kirkebæk

Het heeft lang geduurd, maar nu weten de onderzoekers het zeker.

Zo'n 70 jaar geleden werden er in een Siberische mijn zo'n 230 meter onder de grond een aantal mysterieuze mineralen gevonden. Maar tussen 1940 en 1960 was de technologie nog beperkt en wisten de wetenschappers niet wat ze nu eigenlijk ontdekt hadden.

Daarom werden de mineralen goed gearchiveerd.

In 2010 ontdekte de onderzoeker Tomislav Friš?i? van de McGill University in Canada een oud wetenschappelijk artikel over de Siberische mineralen: stepanoviet en zhemchuzhnikoviet.

Moleculaire supersponzen

Het artikel trok de aandacht van Friš?i? vanwege de structuur van de mineralen. Volgens het artikel deed de structuur namelijk denken aan kunstmatige, in het laboratorium gekweekte mineralen, zogeheten MOF's (metal-organic frameworks).

MOF's zijn heel interessant, want ze werken als een soort moleculaire sponzen die gassen opzuigen, zoals waterstof en CO2. En dat komt goed van pas met de huidige torenhoge CO2-uitstoot.

Daarom maakte Friš?i? de 70 jaar oude natuurlijke mineralen opnieuw in het lab. En uit deze kunstmatige variant van de natuurlijke mineralen bleek dat ze sterk op MOF's lijken.

Wat is het belang van de vondst?

Maar pas toen twee Russische collega's van Friš?i? de oorspronkelijke monsters van de mineralen terugvonden konden de onderzoekers vaststellen dat stepanoviet en zhemchuzhnikoviet zelfs niet van MOF's te onderscheiden zijn.

En wat betekent dat nu precies?

Helaas zijn de twee mineralen niet zelf in staat om CO2 op te zuigen, maar het bestaan ervan geeft hoop dat er in de natuur talloze MOF's bestaan die wel CO2 kunnen opnemen.