Bijen wurgen wespen

Bijen op luchtopeningen van wespen belemmeren zuurstoftoevoer

1 september 2009

De honingbij op Cyprus maakt wespen onschadelijk door ze te verstikken. Dit ontdekten biologen aan de Aristoteles-universiteit in Thessaloniki, Griekenland. Wespen zijn de grootste vijand van de honingbij doordat ze bijenkorven leegroven. Bijen gebruiken slechts zelden hun angel om zich tegen indringers te verdedigen. Ze vallen ongenode gasten aan door zicher dicht boven te verzamelen, waarna ze zo krachtig met hun spieren gaan trillen dat de temperatuur tot 50°C stijgt en de wesp uiteindelijk aan oververhitting sterft. Sommige wespen zijn echter ongevoelig voor warmte, en dan moeten de bijen iets anders verzinnen. De zuurstoftoevoer is bij wespen net als bij andere insecten geregeld via tracheeën in het achterlijf, die verbonden zijn met een intern buizenstelsel. In het achterlijf hebben ze spieren die al pompend lucht door de tracheeën zuigen en persen. Anders dan andere insecten hebben wespen schubben op hun achterlijf die zich openen en sluiten met de pompbewegingen. Uit tests is gebleken dat bijen deze zuurstofvoorziening gebruiken om de warmteongevoelige wespen te doden. Ze gaan met z’n allen boven de indringer hangen, waardoor zijn zuurstoftoevoer wordt belemmerd. Onderzoekers gaven vier wespen een wig om de zuurstoftoevoer open te houden. Vier andere wespen kregen deze wig niet. De bijen hadden gemiddeld 124 minuten nodig om de wespen met een wig te doden, en slechts 57 minuten voor de andere. De onderzoekers denken dat bijen met een combinatie van verstikking en warmte de warmteongevoelige wespen doden.