Bergen vol bedreigde diersoorten

Nieuw onderzoek toont aan dat bergketen in Tanzania een zoölogische goudmijn is

1 september 2009

De Kilimanjaro is de beroemdste berg van Tanzania, maar de nabijgelegen Eastern Arc Mountains hebben sinds kort ook iets om trots op te zijn: het WNF heeft na een recent onderzoek vastgesteld dat hier de grootste concentratie bedreigde diersoorten ter wereld te vinden is. Tot dusver hebben onderzoekers 96 gewervelde diersoorten in de bergen gevonden die alleen hier voorkomen, zogenoemde endemische soorten. Hieronder bevinden zich een aantal soorten honingzuigers, kameleons en oormaki’s – kleine ooraapjes. Er zijn ook veel insecten die uitsluitend in de Eastern Arc Mountains leven. Zo zijn er 43 endemische vlindersoorten gevonden. Het plantenleven is bijzonder vanwege de 800 verschillende soorten die alleen hier voorkomen, waaronder het alledaagse Kaaps viooltje. Deze endemische soorten leven in 13 bossen, qua oppervlak vergelijkbaar met Drenthe. Slechts op twee andere plaatsen ter wereld verwacht men een even hoge concentratie verschillende soorten te vinden: Nieuw-Zeeland en Madagascar. De Eastern Arc Mountains bestaan zeker 30 miljoen jaar en naar alle waarschijnlijkheid is deze bergketen altijd bedekt geweest met bos. Hierdoor hebben planten- en diersoorten al die tijd kunnen overleven en zich ook kunnen ontwikkelen, niet gestoord door de geologische en klimatologische veranderingen waar de rest van de wereld mee kampte. De rijkdom aan soorten is indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat 70% van het oorspronkelijke bosoppervlak tegenwoordig is verdwenen. Veel soorten zijn dan ook bedreigd, waaronder 71 van de 96 soorten gewervelde dieren. Sommige dieren in het gebied waren tot dusver onbekend. Vorig jaar ontdekten zoölogen nog een apensoort. Het ging om de slanke boomaap kipunji, die wel wat weg heeft van de zogenoemde mangabey-aap. DNA-analyse toonde echter aan dat de kipunji verwant is aan de baviaan.