Beerdiertjes overleven 2 weken in de ruimte

Diertjes verdragen warmte, kou, oplosmiddelen en kosmische straling

1 september 2009

Beerdiertjes behoren met hun grootte van 0,05 tot 1,25 millimeter tot de kleinste meercellige dieren, maar ze zijn ook nog eens zeer gehard. Onderzoekers hebben nu aangetoond dat ze zelfs tegen kosmische straling kunnen, die normaal fataal is. De microscopische diertjes zijn in een tank de ruimte in gestuurd met de Russische ruimtecapsule Foton. Daar werd de tank geopend, en de diertjes werden twee weken lang blootgesteld aan kosmische straling. Tests op aarde toonden al eerder aan dat de robuuste beerdiertjes ongelofelijk veel aankunnen. Ze kunnen volledig uitdrogen en in een sluimertoestand raken, de cryptobiose, waarin ze geen meetbare stofwisseling hebben. In die toestand kun je ze koken, tot –272°C invriezen, radioactief bestralen en in een vacuüm zetten of in de oplosmiddelen leggen – en ze blijven ongedeerd. Na de ruimtereis werden 18 beerdiertjes bekeken. Na een kwartier kwam het eerste beestje in beweging. 80% van de diertjes overleefde de onbeschermde ruimtereis, wat overeenkomt met het overlevingspercentage bij de controlegroep die niet mee was. Het experiment was heel zinvol, omdat we nu weten dat kleine, robuuste schepsels zich door de ruimte kunnen verplaatsen, bijvoorbeeld met meteorieten.