Bacterie van begin af aan opgebouwd

De Amerikaanse genoom-pionier Craig Venter is heel wat dichter bij het creëren van kunstmatig leven. Zijn onderzoeksteam maakte onlangs het eerste geheel kunstmatige genoom van een eencellig organisme. De onderzoekers kopieerden de slechts 582.970 DNA-baseparen van het erfelijk materiaal van de bacterie Mycoplasma genitalium; het menselijk genoom heeft er, ter vergelijking, wel zo’n 3 miljard. Nu willen ze het genoom in een lege cel inbrengen, zodat het zich kan delen. Zo’n gebeurtenis is nog nooit vertoond sinds het leven vier miljard jaar geleden ontstond. En ooit willen ze een minimaal organisme creëren, een ‘kern van leven’, dat met extra genen taken uitvoert, zoals broeikasgas uit de atmosfeer halen.