zonnebrandcrème top

Wetenschap ontwikkelt veilige nanozonnebrandcrème

Zonnebrandcrème bevat stoffen die mogelijk kankerverwekkend zijn. Maar nu is er een zonnebrandcrème met nanotechnologie ontwikkeld, die niet door de huid dringt.

19 mei 2017 door Kristian Filrup & Jesper Bindslev

Zonnebrandcrème beschermt je tegen de schadelijke uv-straling van de zon. Maar de actieve stoffen in de crème kunnen door de huidcellen het lichaam binnendringen.

Dat blijkt onder meer uit nieuw onderzoek van de Yale University in de Verenigde Staten.

De stoffen, die bijvoorbeeld zijn aangetroffen in moedermelk en urine, verstoren mogelijk de hormoonhuishouding en zijn in het ergste geval kankerverwekkend.

Onderzoekers van de Yale University hebben echter een zogeheten nanozonnebrandcrème ontwikkeld, die dagen op de huid blijft zitten zonder erdoorheen te dringen.

Gevaarlijke stoffen zitten in balletjes

De uv blokkerende moleculen zijn verpakt in minuscule balletjes van slechts 1 tot 100 nanometer.

De balletjes gaan chemische verbindingen aan met eiwitten op de huid. Daardoor dringen ze niet in de huid en worden ze er ook niet afgespoeld als je gaat zwemmen.

Uit proeven met muizen blijkt dat de zonnebrandcrème op de huid blijft zitten en over een periode van vijf dagen langzaam verdwijnt.

Je kunt de crème echter wel wegwrijven met een vochtige handdoek. De onderzoekers proberen nu toestemming te krijgen om de nanocrème op mensen te testen.

Blijf zonnebrandcrème gebruiken

Zolang de veilige nanocrème nog niet op de markt is, moeten we volgens de autoriteiten gewone zonnebrandcrème blijven gebruiken.

Het mogelijke risico van zonnebrandcrème is namelijk niet afdoende onderzocht, terwijl het gevaar van uv-straling wel onomstotelijk vaststaat.