stamcellen rolstoel TOP

Stamcellen helpen 71-jarige vrouw uit rolstoel

Een 71-jarige vrouw die als gevolg van een beroerte vrijwel geheel was verlamd, is letterlijk weer op de been na een experimentele behandeling met stamcellen in de hersenen. Ook de andere 17 patiënten in de proef vertonen vooruitgang.

8 juni 2016 door Mikkel Skovbo

Een 71-jarige Amerikaanse vrouw is uit haar rolstoel opgestaan na een experimentele behandeling door onderzoekers van de Stanford University.

'Aan het begin van de proef kon ze alleen haar linkerduim bewegen. Nu kan ze lopen en haar arm boven haar hoofd tillen,' zegt Gary Steinberg, hoogleraar neurochirurgie, tegen New Scientist.

De andere 17 deelnemers aan de proef waren aan hun armen en benen verlamd als gevolg van bloedproppen of bloedingen in de hersenen.

Hun vooruitzichten waren slecht, maar een jaar na de proef is de mobiliteit van alle deelnemers verbeterd – bij zeven van hen zelfs aanzienlijk.

Gemiddeld gingen de patiënten 11,4 punten vooruit op een 100-puntsschaal voor mobiliteit.

Stamcellen repareren de hersenen

De hersenonderzoekers onttrokken stamcellen uit het beenmerg van gezonde donoren en gaven deze in het laboratorium het gen Notch1 mee.

Dit gen stimuleert de ontwikkeling van de hersenen bij jonge kinderen.

Toen de onderzoekers circa 10 miljoen gemodificeerde stamcellen injecteerden in het motorische hersencentrum en de beschadigde hersengebieden van de proefpersonen, werden de hersencellen geregenereerd.

'We denken dat de stamcellen de volwassen hersenen zo veranderen dat ze meer op die van een zuigeling gaan lijken, en die herstellen heel goed,' aldus Gary Steinberg.

Nieuwe proeven met stamcellen

De onderzoekers van Stanford willen de behandeling nu testen in een grotere proef met 156 deelnemers.

Daarin willen ze de precieze werking van de stamcellen onderzoeken, plus bijwerkingen als hoofdpijn, misselijkheid en in één geval vochtophoping in de hersenen.

De resultaten worden over twee jaar verwacht.

Wat zijn stamcellen?

Stamcellen zijn de universele cellen of reserveonderdelen van het lichaam.

Iedereen maakt stamcellen aan in de embryonale fase. Ze kunnen zich eindeloos blijven delen en de vele typen cellen vervangen, zoals zenuw-, bloed- en spiercellen.

Dankzij stamcellen geneest je huid als je je hebt gesneden, en groeien je botten weer aan elkaar als je iets gebroken hebt.

Door de stamcellen in het lichaam te manipuleren – of ze af te nemen en in het laboratorium te programmeren – kunnen onderzoekers ze zover krijgen dat ze nog veel meer voor elkaar krijgen dan ze van nature al doen.