Stem cells 2014/12

Stamcellen genezen verlamming

Dankzij gemanipuleerde stamcellen kunnen verlamde spieren weer bewegen.

6 augustus 2014

Binnenkort zijn zenuwaandoeningen zoals verlamming, ruggenmergletsel en epilepsie te genezen door genetisch gemanipuleerde stamcellen met lichtimpulsen te stimuleren.

Stamcellen genezen verlamde muizen

Artsen van King’s College in Londen hebben zo al verlamde muizen genezen. In een onderzoeksproject brachten ze een algengen dat lichtgevoelige eiwitten aanmaakt in de stamcellen van een muizenembryo in. Die stamcellen groeiden uit tot motorische zenuwen, die signalen tussen het ruggenmerg en de rest van het lichaam sturen, en werden ingebracht in de pootjes van muizen met doorgesneden zenuwbanen.

Toen de onderzoekers vijf weken later de zenuwen met blauw licht beschenen, reageerden de spieren van de muizen.

Stamcelbehandeling is niet zo pijnlijk

De meeste verlamde mensen worden behandeld met stroomstootjes, maar lichtmanipulatie is een veel minder pijnlijk alternatief. In eerste instantie zullen de onderzoekers zich richten op mensen die zelf geen adem kunnen halen. Dat is een vrij eenvoudige taak, want bij het ademhalen is maar één spier betrokken.

WOORDENBOEK

Stamcellen zijn onrijpe cellen in het vroegste stadium. Ze kunnen in principe uitgroeien tot welke soort lichaamscel dan ook.