nb_u44 reptile

Wacht met seks en leef langer

Een vroeg seksueel debuut en veel activiteiten tussen de lakens kunnen tot een vroege dood leiden, blijkt uit nieuw onderzoek. In ieder geval als je tot de Lepidosauria behoort, waar alle geschubde reptielen onder vallen.

6 november 2014 door Carsten Nymann

'Leef intens en sterf jong' is een mantra waar slangen en hagedissen zich aan lijken te houden.

Volgens een nieuw, uitgebreid Brits onderzoek naar de leeftijd van 1014 soorten is het risico om vroegtijdig te overlijden veel groter bij dieren die jong waren bij hun eerste keer en veel jongen kregen.

Vooral dat laatste vormt ook in de dierenwereld een zware belasting voor het lichaam en kan daardoor tot een vroegere dood leiden.

Seks is dodelijk

De onderzoekers merkten bovendien op dat 'snelle' soorten, die vlees eten, snel groeien en vroeg vruchtbaar zijn, doorgaans ook een korter leven hebben.

Soorten die langer leven doen het rustig aan. Ze eten planten, maken hun seksuele debuut later en hebben een lagere lichaamstemperatuur.

Seksleven van 672 hagedissen onderzocht

De wetenschappers onderzochten 672 hagedissensoorten, 336 slangen vijf wormhagedissen en één brughagedis.

Het onderzoeksresultaat is gepubliceerd in het tijdschrift Global Ecology and Biogeography.