nb_u50 Lingerie

Voor mannen staat lingerie gelijk aan seks

Kant, jarretels en korsetten maken het beest in de man wakker, blijkt uit nieuw onderzoek. Proeven met ratten laten zien hoe de hersenen kleding leren associëren met seks.

23 december 2014 door Carsten Nymann

Waarom zijn mannen zo dol op lingerie – aan het lichaam van een vrouw, welteverstaan?

Een nieuw onderzoek van de Canadese Concordia University in Montreal lijkt erop te wijzen dat mannen hebben geleerd om seks in verband te brengen met specifieke kleding, zoals lingerie.

Seksueel gedrag in het dierenrijk

Dat lijkt op het eerste gezicht nogal logisch. De onderzoekers waren dan ook vooral bezig het seksuele gedrag van dieren te verklaren en minder met de raadselen van het menselijk ras.

Toch denkt psycholoog Gonzalo R. Quintana Zunino, die bij het onderzoek betrokken was, dat de resultaten ook kunnen leiden tot een beter begrip van de seksuele begeerte bij de mens.

Verklede ratten in seksexperiment

De onderzoekers liet enkele mannetjesratten die nog maagd waren, paren met vrouwtjes die een bepaald jasje droegen.

Hierna kozen de ratten consequent voor seks met de vrouwtjes die het jasje droegen. Zelfs maagdelijke mannetjes die niet persoonlijk ervaring hadden met de lingerie dragende vrouwtjes, gaven aan hen de voorkeur.

Lingerie staat garant voor lekkere seks

De onderzoekers analyseerden vervolgens de hersenen van de ratten en ontdekten dat de activiteit in het genotscentrum hoger was bij de mannetjes die met de aangeklede vrouwtjes hadden gepaard dan bij de mannetjes die het 'moesten doen' met naakte vrouwtjes.

Vooral dit laatste aspect is volgens Zunino en zijn collega's mogelijk ook van toepassing op de mens, waar mannen op grond van ervaring of cultuur hebben geleerd dat lingerie garant staat voor seks – en meer genot.