Homoseksuele bananenvliegjes

Homo's krijgen uiterst vruchtbare kinderen

Heb je oudere familieleden die homoseksueel zijn? Dan ben je zelf misschien zeer vruchtbaar en seksueel aantrekkelijk. Dat lijkt het resultaat te zijn van een onderzoek naar bananenvliegjes en mensen.

16 november 2015 door Anne Lykke

Een bananenvliegje heeft grote, rode ogen, denkt alleen maar aan seks en heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan een onderzoek dat probeert te verklaren waarom homoseksualiteit van generatie op generatie wordt doorgegeven.

Homoseksualiteit is erfelijk – en maakt nageslacht extra vruchtbaar

Uit dit onderzoek van wetenschappers van de University of St. Andrews in Schotland naar 2000 bananenvliegjes bleek dat sommige bananenvliegjes duidelijk homoseksueel waren, terwijl andere seks hadden met zowel mannetjes als vrouwtjes, en andere alleen met vrouwtjes.

De biseksuele mannetjes – die zowel met mannetjes als met vrouwtjes seks hadden – kregen erg vruchtbare dochters. Het onderzoek toonde ook aan dat homoseksualiteit wordt doorgegeven van vader op zoon.

Homoseksualiteit is een paradox

Homoseksualiteit is een zogenoemde 'darwinistische paradox' omdat homoseksuelen vaak geen kinderen krijgen en dus zouden uitsterven.

Het onderzoek met de bananenvliegjes bevestigt theorieën die beweren dat de natuur de reproductieve nadelen van homoseksualiteit compenseert doordat homoseksuele familieleden vaak meer kinderen krijgen. En dat lijkt ook voor mensen te gelden.

Vrouwelijke familieleden van homoseksuelen zijn aantrekkelijker

Een team van Britse en Zwitserse onderzoekers van het King's College in Londen heeft onderzoek gedaan naar de genen die kunnen bepalen of vrouwen homo- of biseksueel zijn.

Tot hun verrassing zagen ze dat deze genen er ook voor zorgden dat heteroseksuele vrouwen extraverter en seksueel nieuwsgieriger waren, wat zou kunnen leiden tot meer baby's.

Deze resultaten ondersteunen de theorie dat de natuur zelf het gebrek aan nakomelingen in een familie met homoseksualiteit compenseert.

Vrouwelijke familieleden van homo's krijgen meer kinderen

Een onderzoek van de University of Padova bevestigt deze theorie.

Hier deden wetenschappers onderzoek naar 98 homoseksuelen en 100 heteroseksuele mannen en hun familieleden – in totaal 4600 mensen.

Ze kwamen tot de conclusie dat de vrouwelijke familieleden van homoseksuelen 1,3 keer zoveel kinderen kregen als andere vrouwen. Bovendien werden de vrouwen met homoseksuele familieleden door mannen gezien als echte seksbommen.

De Italiaanse onderzoekers vermoeden dat dit veroorzaakt wordt door een onbekend mechanisme op het X-chromosoom dat door de moeder wordt doorgegeven.

Ook dieren kunnen homoseksueel zijn

Homo- en biseksualiteit komt ook bij dieren voor. In Wetenschap in Beeld 1/2016 kun je lezen waarom ook dieren verschillende seksuele voorkeuren hebben.